2008. november 22., szombat

"FILOZÓFIA?"

Az embernek olykor érdemes elgondolkodnia az élet nagy kérdésein akkor is, ha történetesen nem filozófus. A reflexív gondolkodás egyik alapkérdését rendkívül lényegretörően fogalmazza meg Molnár Miklós Jacques Derrida Grammatológiájának magyar fordítása elé írott előszavában: "„Was ist…?”, „What is…?”, „Qu’est-ce que…?”: „mi a lófasz?” – ami a filozófia alapító kérdése.", mondja Derrida könyve első felének transzformátora, a trafó. Nem kevésbé lényeges azonban a másik kérdés, mondom már én: hol van az ember helye a világban? Talán megbocsátható a transzformáció: "hol a faszban?" A kopulával kiegészítve: "hol a faszban van az ember?". Ma egy pillanatra megképződött a dilemma, amikor kb. 3 kilométerrel azután, hogy elhagytuk a Gwangju-si táblát ("Gwangju város határa") az út fölött, egy hármas kereszteződésnél a következő, nagy, zöld útjelzőt láttam: balra: Gwangju/Suwon, jobbra: Gwangju, előre: Gwangju. Akkor, kérdeztem én a 60-as buszon ülve, maximális tisztelettel mind a nyugati filozófia alapkérdései - a nagy elődök, ú.m. Arisztotelész-Augustinus-Wittgenstein/Heidegger -, mind pedig a keleti gondolkodás nagy teljesítményei előtt, mintegy leborulva: hol a faszban vagyok ÉN?

17 megjegyzés:

Shin Bei írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
stv írta...

Nézd a jó oldalát. Bármerre indulsz, hazaérsz. :)

SK írta...

Sőt, ha úgy vesszük, már otthon vagyok!

sk

Névtelen írta...

Sikerült egy ilyen párbeszédet lebonyolítanom (B voltam én):

A -...egy kurva ikont az asztalra...
B - de csúnyán beszélsz!
A - ezt gondolom nem díjazzák az egyetemen...
B - na jó, akkor most nézd meg ezt az oldalt!

Ezután sikerült elolvasni a Filozófia c. bejegyzést... hát meg volt a hatása, főleg, hogy elárultam, ki is az a Kovács Sándor...:D

Narin

Nialan írta...

Tulajdonképpen itt is. :)

SK írta...

@Steve: Jó, de akkor honnan jövök?!

SK írta...

@Névtelen: Ja, nekem is eszembe jutott: talán túl durva ez így. De ha egyszer ez képződött meg a 60-ason?! Molnárral, Derridával takarózom.
@Nialan: :-)

stv írta...

SK: Nem jössz sehonnan. Csak megérkezel. :) Tudod, a mobiloddal, számítógépeddel telekommunikálsz. Ráadásul még blogger is vagy. Blogger. Így te mindenhol otthon vagy. :)

Nialan írta...

Igen, Steve jobban megfogalmazta, kibontotta ezt a "tulajdonképpen itt is"-t.
:)

narin írta...

nem kell mentegetőzni, nincs semmi baj ezzel, csak gondoltam megosztom a többiekkel is eme csodálatos szituációt:D

SK írta...

@Steve: S akkor, gondolom, a nomádoknak szánt táblákat hagyjam figyelmen kívül. :-) Egyébként: teló OK, nem panaszkodom, de a notebook ... hát, olykor nomádnak érzem magam vele! Olyannyira, hogy mindjárt megy a poszt!
@Nialan: Igy persze kevésbé romantikus! :-)
@narin: Eszembe jutott, hogy a Beállításoknál azt jelöltem be: nincs benne "felnőtt tartalom". :-)

sk

Névtelen írta...

Keleten nincs én. Csak mi. Ez az egyik legfőbb különbség. A kaptárban vagy (Gwangju). A többiekkel együtt. S ez a fontos. Ott nincs azért panasz, hogy a lelkem a vállalatot illeti meg.
Megnyugtatásul viszont: - a hegyre mindenki egyedül megy fel.

Nialan írta...

sk: Akkor jó, a lényeg átment, a megfelelő módon. :)

SK írta...

@Vandorr: Szóval kaptár, benne a sok kis dolgozóval, meg valahol a közepén a királynővel? Ja, és a herék! A koreaiak nyilván dolgozók. Én? Nem is tudom. :-) Mi a megnyugtatóbb: a kaptár zsongása vagy az egyedüllét a hegyen?!
@Nialan: Átjött, persze, csak elsőre beleolvastam egy ilyen nosztalgikus ízt. :-)

sk

Névtelen írta...

Lehet, hogy ez nem vigasztal, de igazából elégedetnek kellene lenned, ugyanis - a helyzet súlyát tán fel sem mérve - belekerültél egy tanulságos helyzetbe. Ha ugyanis feltételezzük (márpedig jó okunk van feltételezni), hogy a nyugati gondolkodás egyszer régen elindult Gwangjuból, és bár az évszázadok során ment balra, jobbra, előre, vagy csakúgy ment "innen el" aztán hoszsadalmas és fölöslegesnek tünő utazásai során végül azon kapta magát hogy Gwangjuba érkezett, és csakúgy, mint te, nem tudja hol a faszban van. Te legalább megnézted a táblát mielőtt elindultál és nem utaztál annak reményébe, hogy eljuthatsz valahova, ami nem Gwangju. Ja és félreértés ne essék ebben a történetben Suwon igazából Gwangju, csak a helyi kisebbség aránya (akik Gwangjut Suwonnak írják) meghaladta a 10 %-ot. :)

Ezt a bejegyzést a névtelen írta

SK írta...

@Névtelen: Hogy ez nekem miért nem jutott eszembe a 60-ason?! De vágom és megnyugtat! Azért mostantól ott van az a dilemma: várjak-e a 60-asra a megállóban, ami bizonyítottan (sic!) Gwangjuba megy, vagy nyugodtan fölszállhatok bármelyikre, mert úgyis oda érek!? És még egy nüansz: a 60-as Gwangju és Suwon közt közlekedik. Jó, értem, az elnevezésnél a jel motiválatlansága, meg a konvencionalitás befigyel. De azt mire véljem, hogy az útvonalnak van egy olyan része, ahol az ugyanabba az irányba tartó (értsd: az utcán balról jobbra elhaladó) 60-asok egy része Suwonba megy, mások azonban az (állítólag) ellenkező irányban lévő Gwangjuba?!
sk

Nialan írta...

Teljesen jól olvastad bele. :)