2010. december 19., vasárnap

"IDENTITÁS"

Az egyik boltban, itt a faluban, van egy hentes gyerek, aki már hetek óta nem tudja földolgozni a nemzetiségemre vonatkozó információt. Pedig igyekszik ő, szó se róla, nem az a "hanyattdőlős" fajta, minden alkalommal megkérdezi ... Ma negyedszerre futottunk neki. Eddig háromszor simán megkérdezte, hogy "honnan is?", aztán nyugtázta: "ja, vágom, Hangári". Ma újított: bepróbálkozott Szingapúrral. Hogy akkor én volnék a szingapúri csávó, ugye? Annyira meglepett, hogy épp ezt kérdezi, hogy szingapúri-e vagyok, hogy elsőre nem is tudtam lekövetni. A koreai nyelv számomra (egyelőre!) süppedékes talaján állva némi mocorgást és egy második kérdést igényelt, hogy fölfogjam: tényleg ez itt a kérdés, "szingapúriságom". A nyelvi bizonytalanság mellett az is félrevezető volt, hogy egyfajta magabiztosság sugárzott belőle: meglehet, háromszor kifogtam rajta, de most már nem bujkálhatok előle, én, a szingapúri - ez volt az arckifejezésében. "Nem, nem szingapúri", tértem végre magamhoz, "hanem magyar". Még mindig. "Áh, tényleg, Hangári", valami ilyesmi volt a reakció, s nyilván csak azért nem csapott a homlokára, mert épp egy komoly késsel szelte nekem a "számgjapszál"-t.
Hazafelé, a bevásárlószatyrot lóbálva, próbáltam megfejteni, miért épp szingapúrinak gondolt. Aztán rájöttem: valószínűleg rémlett neki valami "H" betűs ország, így összekeverte "Hangárit" Hongkonggal (annak mégis több értelme van!), aztán Hongkongot Szingapúrral. Végtére is ugyanott van mind, valahol lent, délen, közvetlenül Honduras és Haiti mellett.

Egyébként Szingapúr lakosságának 42%-a valóban külföldi (ha lehet hinni a Wikinek), ám a nagy többség kínai, maláj, Fülöp-szigeteki, észak-amerikai, közel-keleti, ausztrál, bangladesi és indiai, s az elenyésző kisebbség európai. (Egyébként rég megbántam, hogy ezt a mondatot így kezdtem fogalmazni! Olyan, mint egy helyesírás-dolgozat rémálom [ami meg, basszus, nem is tudom, hányas összetétel, s hogy hová kell a nyomorult kötőjel, és mit kell különírni, de nem nézem meg, csak azért sem!]) És juszt sem írom át a mellékneveket főnevekre, és nem vagyok hajlandó megnézni azt sem, hogy kell valójában írni a Fülöp-szigetekit! És azt sem ellenőrzöm: hogy kell írni azt, hogy "csak azért sem", mert én csak annyit akartam mondani, hogy Szingapúrban kurva kevés fehér ember van, én meg - szerintem - nem nézek ki se kínainak, se malájnak, de még [direkt!] Fülöp-szigetekinek sem! Az Osiris egyébként is a másik szobában van.

Ha meg azt mondjátok, megérdemli a sorsát az, aki ilyen helyesírási baromságokon töri a fejét, amikor nagyon egyszerű dolgokat akar mondani, azt kell mondjam: igazatok van ... legyen az illető szingapúri, magyar, bangladesi vagy - csak azért is - Fülöp-szigeteki.

Megnézek egy filmet.

12 megjegyzés:

Daniella írta...

Ne, ezen most könnyesre röhögtem magam. Milyen filmet néztél?

SK írta...

@Dana: Zatoichi. Tudom, hogy bizonyos értelemben árulás, de Takeshi Kitano a valaha élt legjobb színész, bocs. És nem ebben a legjobb! A Brother-ben egyszerűen zseniális! Nem mintha itt nem lennének pillanatai!

SK írta...

@Dana: Takeshi Kitano-hét van nálam, egyébként. De mert tegnap egyik nyamvadt fölirat sem passzolt a Brotherhez, megnéztem a Platoont. Vagyis nem Takeshi Kitano vígjátékait nézem (melyeknél tragikusabbat csak Chaplin tudott) ... TK-nál sokszor nem tudja az ember, hogy röhögjön-e vagy valami mást tegyen ...

mariann írta...

A Brother fenn van a yellow cinema-án angol sub-al, onnan gyorsan le lehet tölteni.

mariann írta...

"Aztán rájöttem: valószínűleg rémlett neki valami "H" betűs ország, így összekeverte "Hangárit" Hongkonggal (annak mégis több értelme van!), aztán Hongkongot Szingapúrral. Végtére is ugyanott van mind, valahol lent, délen, közvetlenül Honduras és Haiti mellett."-ezt a levezetést!:)hangosan röhög!:)
Mi az a "számgjapszál" amit szeletelt?:)

SK írta...

@mariann: Köszi a tippet! Még soha nem töltöttem le onnan (no, persze, máshonnan se!!!), de látom, Megaupload. Onnan sem egy pillanat alatt fognám lerántani, ha esetleg ilyesmire vetemednék. :-)

SK írta...

@mariann: A "számgjapszál" szerintem a disznónak az a része, amiből mi a császárszalonnát csináljuk. Itt vékony szeletekben adják, azt még keresztben darabokra vágják, s parázson megsütik. Ezt nem pácolják, mint a gálbit vagy bulgogit, hanem natúr sütik meg. Utána mártogatják szójaszószba, sóba, esetleg számdzsángba és szeletelt fokhagymával, hagymával együtt salátalevélbe csomagolva eszik. Sokszor ferde lapon sütik, így a kisülő zsír rácsorog az alul lévő kimcsire, ami maga is sülöget. Úristen, reggel óta nem ettem ...!!!!


http://lh4.ggpht.com/_TND_RB4O2UY/SYk2IvqwrDI/AAAAAAAAYxQ/rSFN7zYc_1A/s800/samgyeopsal01.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5f/Korean_barbeque-Samgyeopsal-05.jpg

smartegg írta...

Most nem azért, de az ebben a tárgykörben íródott májusi "Szombat esti közjáték" jóval jobb írás ennél. És viccesebb is, sokkal. Ez egy halovány utánérzete annak, ez az én véleményem. Ott meg, rajtam kívül, nem lelkendezett senki, sem könnyesen, sem sehogy. Ki érti ezt? (Remélem, szerzőnk nem bántódik meg, hiszen azt is ő írta.)

SK írta...

@smartegg: Teljesen egyetértek! Az sokkal jobb írás volt. De ott az egész szitu erősebb volt - mit mondjon az ember?! Az élet ismétli magát, s bennünket is ismétlésre késztet? Vagy: nem léphetsz kétszer ugyanegy folyóba? Én is emlékeztem a májusira, s hogy ez az eset hasonló, azért írtam le mégis, mert a tévesztés logikája tetszett, amin mariann nevetett. Ahogy finoman, mégis visszakövethetően egymásra csúsztak hangok, kontinensek -bármiféle realitás érzése.
Egyébként meg sztem most többen kattintanak, mint májusban.
Figyu! Már a múltkor is gondolkodtam ezen, amikor az ajándékot fölajánlottam a tízezredik kattintásért, amit - van-e, aki nem tudja? - smartegg bírt elkövetni. :-))) Szóval azon gondolkodtam, nincs-e kedved írni egy vendégposztot? És akkor nem muszáj eljönnöd, vagy elpasszolhatod a ginszenget. :-)

mariann írta...

A blog legjobb története (eddig):)a "kéztörlőbe csomagolós kecsesen kislisszan a fürdőből" Kalamajka volt!:))))Én azon mindig hülyére röhögöm magam, ahányszor olvasom!:)The best!:)

smartegg írta...

Most akkor ne jöjjek? Ne szórakozz, már gyűjtök rá, öt napja. És a ginzeng is kell, persze, ne vicceljünk ezzel. :-) (Miért kell esszel írni különben?)
Aztán ez az írás-dolog, ez hogy jutott eszedbe? Még nem olvastam ilyen felajánlást itt, sosem. Okoskodok itt, mi? Aztán akkor lássuk a medvét. Hát meggondolom. Régebben írtam, mintha írtam volna, volt ilyen, tényleg, de mostanában nem, oda lett az inspiráció, vagy az ihlet, vagy mindkettő.
Mariann pedig a leglelkesebb olvasód, fenntartás nélkül lelkesedik, akármiről is legyen szó, szerintem elfogult ő, nem kicsit. :-)
u.i.: Hogy régebben kevesebben kattintottak, nekem mondod? Az első ötezret (már akkor a tízezerre és a tripre gyúrva) majdhogynem én kattintottam egyedül! :-)

SK írta...

@smartegg: Döntsd el, melyiket akarod!
(Mennyi jött össze 5 nap alatt?)

Ginszeng: Osiris - Helyesírás, 751. oldal. Nekem is flash volt.
Nem volt még ilyen fölajánlás, mert nem volt még ilyen párbeszéd. Egyébként: mi van a medvével?! :-) Elő-e jön?!
mariannt nem ismerem, de tényleg visszatér, és jókat beszélgetünk. Kedvelem.
Az első ötezret köszi, s azt is hogy élő lelkiismeretem vagy.
Az igazsághoz tartozik, hogy egy darabig nem tudtam, hogy van olyan funkció, hogy a saját kattintások kizárása. Ezért egy ideig minden saját kattintásom is blognézésként regisztrálódott. Minden relatív ... :-) Meglehet, a te ötezer katt-od fele az enyém! Öntudatlan.