2010. december 18., szombat

"HÁZIORVOS"

Ma villámlátogatást tettem a - nevezzük így - háziorvosomnál. Szerencsére nincs semmi bajom, csak elfogyott a hazulról hozott állandó gyógyszerem, s most föl kellett íratni itt. Nem először járok nála: tavaly menet közben derült ki, hogy a két félév közötti elfoglaltságok miatt nem tudok hazamenni, s így elfogyott a fél évre kiporciózott gyogyó. Az első vizitnél aggódtam egy csöppet, mert például fogalmam sem volt, hogy itt léteznek-e ugyanazok a gyógyszerek, mint amiket otthon rendelnek az embernek, vagy hogy bemondásra fölírja-e nekem a kért anyagot. Kellemesen csalódtam: mindkét szer ismerős volt neki, és miután elmondtam, mi a helyzet, egy rapid vérnyomásmérés után már a kezemben is volt a recept. No, azóta, ha megszorulok, mindig hozzá megyek. Na, de hadd mondjam el a mai látogatást, ami bizonyos értelemben tegnap este kezdődött. A rendelő itt van a "faluban", néhány száz méterre a lakástól, ebben az épületben, a másodikon:



 Elég praktikusan van ez kialakítva, mert lent van egy gyógyszertár, fönt az említettem rendelő, s valahol az épületben még van egy fogászati klinika is. No, tegnap este a gyógyszertárba tértem be valami apróságért, s ha már ott voltam, megkérdeztem az ismerős patikuslánytól, vajon rendel-e a doki szombaton. Kicsit megütközve nézett rám, aztán azt mondta: "Természetesen rendel szombaton." Aztán egy kicsivel később azért hozzátette: "Azért figyeljek, mert szombaton csak 3-ig tart a rendelés." "Csak", mormoltam én meg magamban, neki meg elmondtam, hogy a hétvége az nálunk, Magyarországon munkaszünet, csak azért érdeklődtem. Erre ő meg, hogy az orvosok meg a patikusok nagyon be vannak fogva: ő például minden szombaton 5-ig dolgozik, de nyáron kivehet 3 nap szabit. Olykor ötöt, tette hozzá, mosolyogva. Édes istenem, azért ez durva! Mindenesetre tegnap este már tudtam: ma háromig mehetek a háziorvoshoz. Minden látogatás ugyanúgy zajlik: az ember fölmegy egy lépcsősort, és belép egy váróba, ami úgy fest, mint egy kicsi, de otthonos nappali. Körben pamlagok, a falon tévé, ingyenes víz- és kávégép oldalt, s csak onnan tudja az ember, hogy orvosi rendelőben van, hogy jobbra egy pult mögött két, színes egyenruhás hölgy ül. Most már tudom a protokollt: az ember leadja a biztosítási kártyáját, benyomják a számítógépbe, a következő pillanatban megjelenik az orvos monitorján. Ma a dzsekimet sem tudtam levenni, máris szólítottak - de eddig sohasem kellett 3 percnél tovább várnom. Ilyenkor az ember behalad a dokihoz, aki ugyan tud angolul, de szigorúan koreaiul köszön, s én is így viszonzom. Óvatosan ülök le a székre, s közben már mondom, hogy a szokásos gyógyszerekre volna szükségem, de nem is nagyon kell, mert látja már a monitoron, miért szoktam jönni. Azért ereszkedem óvatosan a székre, mert eddig már háromszor fordult elő, hogy mire a fenekem a műbőrhöz ért, a doki már el is búcsúzott tőlem, az meg egy hülye szitu, úgyhogy mostanában óvatosabb vagyok. A nővér már méri is a vérnyomásomat, s mivel a szerkezet össze van kötve a doki számítógépével, ő már látja az adatokat, mire lekerül a mandzsetta. Bólogat, no igen, igen, akkor fölírok két havi adagot. Nem tudom, mi lehetett ma vele, valamiért nagyon le volt lágyulva, legalább három mondatot mondott angolul mielőtt koreaiul elköszönt. Közben lenyomta az "Enter"-t. Na, gondoltam, jól eldumáltunk, s ha le is ért az alfelem a műbőrre, nem pállott be, szerencsére. Megköszöntem, elbúcsúztam. A doktor "Enter"-ére a váróban kinyomtatták a receptet, mire kisétáltam, már ott várt. Vizitdíj: 3.600 von, mintegy 600 forint. Kezemben a recepttel lehaladtam a gyógyszertárba, ahol legott megkaptam az anyagot azzal, hogy mivel a doki 2 havi adagot írt föl, két szem gyogyóért majd vissza kell jöjjek, mert az jelenleg "nem elérhető". OK, majd jövök. Nem adnak nyugtát, számot, nem kérnek semmit  - tudják, mivel tartoznak, ide fogják adni, s nem kérik majd, hogy igazoljam, jogosult vagyok-e.
A korábbi tapasztalatok birtokában ma elhatároztam, hogy stopperelem az orvos-beteg találkozást. Amikor beléptem az épületbe, elindítottam az órát: bejelentkezéssel, orvossal "dumcsizással", receptátvétellel, fizetéssel, receptkiváltással, fizetéssel 6 perc 35 másodperc. Ennyi idő alatt jutottam hozzá a gyógyszerhez, amit évek óta szedek - vagyis nem kellett föltalálni a spanyolviaszt. Megjegyzem: javítottak az idejükön, mert legutóbb bőven 7 perc fölött voltunk! (Csak akkor nem írtam meg.)
Egyébként a gyógyszert nagyjából fele annyiért kapom, mint Magyarországon (hála a biztosításomnak) - inkább csak valami megszokás az, ami miatt otthonról is hozok szert.
Leszögezném: az, hogy orvosok és gyógyszerészek heti hat napot dolgoznak, szerintem, nem egészséges. De hogy állati kényelmes, az biztos!
És még egy dolog: az orvos-beteg találkozás témájában olyannyira érintett Magyarország, azt hiszem, ezen a ponton tanulhatna.

7 megjegyzés:

Phie írta...

hát ez vitathatatlan. bár a gyógyszerek takintetében lehet, hogy mi állunk egy picit jobban. nem régen észrevettem, hogy a koreai aspirin végigmarja a nyelőcsövemet. ilyet még nem tapasztaltam.

SK írta...

Nekem eddig nem volt negatív tapasztalatom, de az Aspirinnal ezentúl vigyázni fogok! Köszi!
Amit eddig adtak, használt, de igazad van: nem szabad általánosítani!

SK írta...

Tudod, mi az érdekes: valahányszor gyógyszert írnak föl valami bajra, mellérendelnek egy másikat, ami az emésztőszerveket védi az első mellékhatásaitól. Meglehet, parasztvakítás ...

Admin írta...

Íme egy újabb, remek példa, hogy olyan dolgok, amelyeket itthon már mindenki a "megoldhatatlan" kategóriába sorolt be (mint amilyen például az egészségügy is), máshol, valamiért nem okoznak rettenetes fennakadást, problémát és lelki megrázkódtatást.
Különben meg tényleg szörnyű, milyen állapotok uralkodnak idehaza akár háziorvosi, akár intézményi szinten. Ha csak egy, leendő, ambiciózus kormány azzal próbálna meg szert tenni a szavazatomra, hogy azt ígérik, rendbe hozzák az egészségügyet, már nyerők lennének nálam!

Mellesleg, a patikában tényleg nem meglepő, hogy simán felismernek majd, amikor visszatérsz a gyógyszerért. Ránézésre tudják, ki a kakukktojás a páciensek közül!:)

Admin írta...

Woops, nevet váltottam, de a profilkép maradt. Bocsánat!

Phie írta...

mostanában már itt is automatikusan felírnak az antibiotikumok mellé ilyen szereket. legalábbis az én orvosom. mondjuk akkor lehet, én voltam láma, hogy nem tudtam, hogy az aspirin mellé is kéne, csak rátaláltam a fiókban és bevettem. valószínű azért is vontam le a koreai aspirin károsságára vonatkozó következtetést, mert a vőlegényem azt állította, hogy a koreai gyógyszerek nagyon sok mesterséges anyagot tartalmaznak a magyarországon gyártottakkal szemben. bár hogy ő ezt mire alapozza, azt nem tudom, mert nem sok magyar gyógyszert szedett még.

SK írta...

@Admin: Hidd el, bármelyik megígéri ...!!!!!!! Sőt, mindig megígérik! Aztán ... Patika: na, ja, itt, a faluban van egy tucat fehér, aztán annyi.
@Phie: Én meg mindig azt reméltem, hogy az itteniek "természetesebbek". :-) Habár, ha gyógyszerről van szó, akkor az mindenhol kémia.